Wat is Kindercoaching binnen mijn praktijk?
Veel leerlingen met een leerachterstand of met dyslexie denken vaak in
beelden. Deze groep wordt ook wel genoemd als beelddenkers.
Ze hebben
een tekort aan woordenschat en daardoor kan er een hiaat ontstaan in de
lesstof.
Deze wordt dan niet (of slecht) begrepen en onthouden. Door
informatie te vertalen naar beelden en pictogrammen kan deze
groep zich
de lesstof wel eigen maken. Tevens door een gedegen structuur aan te
bieden die de leerling en opvoeders
zich gaandeweg eigen maakt zal er
een ontwikkeling plaats vinden waardoor de leerachterstand zich zal gaan
verminderen
en zelfs zich kunnen doen opheffen. Deze kindercaoching is
geschikt voor kinderen van 4 tot en met 13 jaar.
De methode “Ik leer
anders” wordt hiervoor gebruikt. De ouders zijn aanwezig bij de sessies
en leren mee.
Naast deze coaching bestaat er de mogelijkheid voor huiswerkbegeleiding
en/of remedial teaching. Hierbij zijn de ouders niet aanwezig.
Werkwijze Kindercoaching
Allereerst stellen we vast waar het probleem lig. Wat zijn de directe
hulpvragen van uw zoon/dochter.
Daarna gaan we gericht met het probleem
aan het werk. We vormen een doelstelling.
We gaan:
informatie op de juiste wijze ordenen (beter onthouden)
alfabet en woorden (dictee) cijferveld
tafels en automatiseren van sommen
klokkijken
|